הפורטל המרכזי למידע, פתרונות דיור ושירותים לגיל הזהב

קניית מוצרים מתצוגה

קניית מוצרים מתצוגה

שתפו את העמוד עם חברים >>

מאת: אמון הציבור – מגזין הזמן השלישי

עסקים רבים מציעים לנו לרכוש מוצרים מתצוגה. מוקד התלונות של אמון הציבור מתקבלות תלונות רבות על בעיות המתגלות לאחר רכישה כזאת. הנה שתי דוגמאות:

אמון הציבור הוא ארגון לתועלת הציבור ללא מטרות רווח, שפועל לשנות את התרבות העסקית ולהנחיל בישראל כללים המבוססים על הגינות ויושרה, שיתרמו לרווחת הצרכנים ולבתי העסק ההגונים. עסקים הגונים יכולים להתחייב לכללים, לעבור בקרה(בתשלום) ולהשתתף בשינוי התרבות הצרכנית

– ר´ רכשה מתצוגה חדר שינה מלא הכולל גם ארון. העסק שמכר לה את חדר השינה הבטיח לה כי הארון יעבור שיפוץ בנגריה, יוחלף חלקו האחורי ויורכבו בו מגירות. כאשר הגיעו הרהיטים התברר כי מצבם גרוע מאוד ויש בהם פגמים רבים. בירור העלה שהארון לא עבר שיפוץ, וברהיטים התגלו פגמים נוספים, שריטות, מסמרים בולטים בצורה מסוכנת, ברגים שחוברו למסילות של השידות כדי לאפשר פתיחה טובה של המגירות, מסילות ישנות מאוד, ועוד. במקרה זה תבעו המתלוננים את העסק בבית המשפט.

 

– ג´ רכש טלוויזיה מתצוגה ביריד בגני התערוכה. המוכרים הבטיחו לו כי האחריות והתכולה של מוצר חדש חלים על הטלוויזיה למרות שהיא מתצוגה. המכשיר הגיע לביתו של המתלונן ללא אריזה ועם שקית ניילון ובה כמה ניירות וכבל חשמל. הטכנאי שהגיע כדי להרכיב את המכשיר טען כי הכבל שהגיע עם המכשיר אינו מתאים ולכן על המתלונן לקנות את הכבל שהטכנאי הביא עימו שהוא באיכות גבוהה יותר. המתלונן סיפר כי שבועיים לאחר הקניה. המכשיר עמד ללא אפשרות הפעלה ושאין לו לאן לפנות כדי לפתור את הבעיה. מאחר שקנה את המכשיר ביריד ולא בחנות מסוימת, התלונה עדיין בטיפול.

 

היתרונות בקניית מוצר מתצוגה:

  • מוצר כזה הוא בדרך כלל זול יותר, אבל הדבר לא פותר את הצרכן לערוך השוואת מחירים מקיפה.
  • אספקת המוצר מיידית בדרך כלל, וגם נושא זה מחייב בדיקה שכן לעיתים אפשר לקבל מוצר חדש באותו פרק זמן.

החסרונות בקניית מוצר מתצוגה:

  • לעיתים העסק מגביל את אפשרות ההחלפה של מוצר כזה. היות שאין חוק המגדיר מראש העדר של זכות החלפה על העסק להודיע לצרכן מראש מה מדיניות ההשבה של המוצר.
  • יש לקחת בחשבון שמוצר מתצוגה עמד פתוח בחנות ולכן הוא עלול להיות מועד יותר לפגמים מאשר מוצר ארוז.
  • מוצר מתצוגה עשוי להיות מדגם ישן ושימש להדגמה בלבד; החנויות מעוניינות לפנות מקום לסחורה חדשה ולכן הן מוכרות את המוצרים הישנים בהנחות גדולות.

כאשר קונים מוצר מתצוגה יש להקפיד מאוד על הפרטים הבאים:

  • חשוב להשוות מחירים ולוודא היטב שמדובר במחיר אטרקטיבי ולא בפיקציה שנועדה להיפטר ממוצרים שהצטברו בחנות.
  • חשוב לבדוק את האפשרות להחזרת המוצר.
  • חשוב לבצע בדיקה חיצונית של המוצר. במוצרי חשמל כמו – טלוויזיות, מכונות כביסה, מייבשי כביסה, מקררים, תנורים וכיו”ב אפשר לבדוק היטב פגיעות חיצוניות. ברהיטים כדאי מאוד לחפש פגמים בעץ. שריטות, קרעים בריפוד, סימני בלאי וכד´. בדקו את הרהיט מכל צדדיו ואת חלקו התחתון; מגרות וארונות כדאי לפתוח ולסגור ולוודא שפעולתם תקינה.
  • חישבו היטב לפני רכישת רהיטים מתצוגה. לעולם אין לדעת כמה אנשים ניסו אותם לפניכם.
  • אם המוצר שבו אתם מעוניינים אינו נמצא במלאי החנות אלא רק בתצוגה. בדקו היטב אם הוא נמצא בחנויות אחרות של הרשת.
  • חשוב לקבל תעודת אחריות מלאה.
  • חשוב לוודא כמה זמן עמד המוצר בתצוגה ובאילו תנאים – שמש ישירה, לחות וכד´.
  • חשוב לוודא אם מדובר בדגם ישן.
  • חשוב מאוד להפעיל את המוצרים כדי לוודא שהם פועלים בצורה תקינה ושאינם מרעישים.
  • במוצרי חשמל קטנים יותר (מיקרוגל, טוסטרים, מעבדי מזון וכיו”ב) כדאי לבדוק שכל החלקים נמצאים, שהם תקינים ופועלים כראוי.
  • לעניין האחריות – אם מדובר במוצר חשמל ואלקטרוניקה מתצוגה שמחירו עולה על 150 ₪, העסק חייב מכוח החוק לתת עליו אחריות כמו על מוצר רגיל. לגבי מוצרים אחרים – אין חובה מכוח החוק והכל תלוי במדיניות העסק, ועל הצרכן לוודא זאת מראש. בכל מקרה,
    אם המוצר פגום – על העסק להחליפו.

תפריט נגישות