מהי זיקנה מוצלחת?
מאת עדינה מוסקוביץ – אתר “מבינים”
בוקר טוב.
הזקנה היא תופעה אוניברסאלית.
הגישה לתופעה תלויה בגורמים חברתיים תרבותיים וערכיים.
הזקנה היא תהליך טבעי, היא חלק מהחיים.
בני אדם שונים זה מזה. בתפיסת עולם שונה, בחשיבה שונה, בעיבוד שונה ובתגובה שונה.
אנו שונים בכל תקופות חיינו ומגיעים לזקנה עם סגנון חיים, ניסיון, הצלחות ואכזבות אישיים.
הזקנה היא המשכיות של החיים, היא אינה פורצת ואינה קופצת, אלא פשוט מגיעה.
לא חידשתי דבר עד כאן אלה הם העובדות.
האם כל הפונקציות באדם מזדקנות בו זמנית או יש הבדלים?
ד’ר מריאן רבינוביץ’ בספרו “גילו של אדם” מתייחס לכמה גילאים של האדם:
- הגיל הכרונולוגי – הקובע בחברה ונקבע על ידה. ת.ז, פנסיה. במסגרת הגיל הכרונולוגי אדם פוגש שלושה מעגלים, מסלולים: המשפחה, העיסוק, הסטאטוס = מעמד חברתי.
האינטראקציה בין המעגלים שונה לתקופות השונות בחיינו. - הגיל הביולוגי – משתקף בפתולוגיה הגלויה המתבטאת באופן קליני או בצורה שניתן לעמוד עליה מתוך עיון בהיסטוריה הרפואית של הזקן.
צריך לציין שאי תפקוד איבר מסוים או מערכת מסוימת בגוף, אינה בהכרח פועל יוצא של תהליך ההזדקנות.
יש צעירים חולים ונכים לעומת קשישים בריאים. כמובן ש”בלאי” הגוף יש לו משמעות. - הגיל הפסיכולוגי – כולל את הגיל ההכרתי והריגושי.
גיל הכרתי, או קוגניטיבי, – עניינו בכמה תהליכים בסיסיים המשתנים במשך החיים. התבחינים המשמשים אמות מידה הם: זיכרון, התמצאות, כושר להבחין בין דברים-רלבנטיים ואי רלבנטיים. - הגיל הריגושי – מבוסס על התאמתה של התגובה הריגושית, כל אדם חי מכוח תקווה וציפייה. יש בו שמחה והתלהבות וגם עצבות פחד וחשש. לחוות רגשות מגוונים זו נורמאליות ומצביעה על חיים תקינים.
- הגיל החברתי – מוגדר ככושרו של האדם לקיים אינטראקציה עם אנשים אחרים. לאדם יסוד תקשורתי חזק, הן מילולית והן פיזית.
הגדרה נוספת – באיזו מידה האדם ממלא תפקידים חברתיים שמקובלים כהולמים את האדם המבוגר במשפחה, בקהילה ובעבודה.
אפשר בהחלט לשאול: מהו התפקיד שמקובל כהולם את האדם המבוגר?
בימינו תהיינה תשובות רבות, אני מניחה, כי יש נטייה לחלקנו לצאת מסטריאוטיפים ולהתאים את הזקנה לסגנון חיינו. - הגיל התפקודי או הגיל הפונקציונאלי – מתגלה ע”י ניידות, עצמאות,היכולת לערוך נסיעות והכושר להתמודד עם מכשולים פיזיים מלאכותיים או טבעיים. אפשרות התפקוד ללא קשר לגיל הכרונולוגי.
אלה ששת הגילאים של האדם, מעט אנשים מזדקנים באורח אחיד בכל ששת הגילאים.
התיאוריה של ד’ר ס. גורדון ושל מר א. גפני.
לד’ר גורדון יש מס’ רעיונות לזקנה מוצלחת. מר א.גפני כתב ספרים על הגיל השלישי, ודבריהם משלימים זה את זה:
- תוכנית – אם יש לך תוכנית לעולם לא תזדקן. חשוב לדבר על התוכנית, ולתכנן תוכניות באופן מעשי.
- ללמוד משהו חדש, הגיל לא חשוב. גם במקום קטן כמו בית-אבות או קיבוץ ניתן למצוא בן זוג ללמידה או ללמוד לבד.
לימוד עוזר לביטחון ודימוי עצמי, למידת העניין והריגוש בחיים ובעיקר לשמירת הזיכרון ופעילות המוח.
התעניין ותהא מעניין!!!
- פעילות – לחשוב על פעילות. הבריאות זה גם עניין של פסיכולוגיה. אם יש פעילות, נוצר שיפור בהרגשה, יש שיפור בבריאות. מעגל של גוף ונפש – הוליזם.
- חלום – אם יש לך חלום. עשה מה שביכולתך להגשימו. כל חלום ולו הקטן ביותר. בהתאם ליכולות ולאפשרויות.
- יש לך כסף – עשה איתו דברים חיוביים לך ולאהוביך.
זיקנה מוצלחת תמיד תהיה מקורה קודם באדם עצמו לא משנה מצבו. הפנימיות שלו, האושר האישי, ראייתו את העולם. כל השאר הם בונוס נפלא – משפחה תומכת, רווחה כלכלית, בריאות טובה.
אדם שיודע ליצור את עולמו ומשמעות לחייו יום יום, בדרכו שלו ולא וויתר על החיים בעודו בחיים, הוא זה שתהיה לו עדנה בזקנתו.
לשמור על הניצוץ בעיניים. למי שעוד בזוגיות, לרענן, להמשיך לחוות אינטימיות, לא לוותר על הנאות החיים. לנצל את תובנות הגיל ולתרום לדור ההמשך. להיות מפויס יותר.
לדעת לסלוח לאחר ולעצמך, לחיות בפרופורציות. הרי למדנו משהו בחיים. להשכיל להשתמש בניסיון כדי לשפר את שאר חיינו.
הסיסמא – “כול יום שעובר אינו חוזר” מיתחזקת עם הגיל.
חיו בחשיבה חיובית ובחיוך והתמודדו באומץ עם החיים.
http://www.mevinim.co.il – מבינים – מרכז הייעוץ לזוגיות והורות בישראל