המדריך לבחירת רופא מומחה
מאת תמר אוריאלי
בחירת רופא מומחה היא משימה לא פשוטה. אפשר תמיד להתחיל מהמלצות של חברים, שכנים, חברים לעבודה, ואפילו לשאול את רופא המשפחה או את הפקידה בקופת החולים. זה מקום לא רע להתחיל ממנו. במאמר שלפניכם תוכלו ללמוד כיצד שלב אחר שלב, לבחור את המומחה המתאים ביותר למקרה שלכם.
החליטו איזה סוג רופא אתם מחפשים?
אם אתם זקוקים למומחה בתחום מסוים, הכתבה הזו עבורכם. אם אתם מחפשים רופא משפחה חדש בקופת החולים, תוכלו להסתפק במידע מהמקורבים המכירים את הרופא, או לראיין את הפקידה בקופת החולים.
בדקו את כיסוי הביטוח שלכם
הכיסוי הרפואי עלול להגביל אתכם לבחירה מתוך רשימה מסוימת, או שהתקציב יגביל אתכם בגלל גובה ההשתתפות העצמית. באם מדובר בבעיה חמורה, מומלץ להתנתק משיקולי ההשתתפות העצמית. חוות דעת של מקצוען במקרים רבים, שווה את משקלה בזהב. לרוב היא תקצר את משך הבירור, הטיפול והסבל.
מידע מקדים אודות הרופא
למדו על תהליך ההכשרה של המומחה, היכן השלים לימודיו, היכן התמחה ואצל מי הפך למומחה. האם פרסם מאמרים בעיתונות המקצועית. האם העיתונות הכתובה פונה ומראיינת אותו כ”בר סמכא” או שהוא מנהל פורום באתר מרכזי באינטרנט?
היום ניתן למצוא באתרי אינטרנט מידע רב על הרופא על ההתמחות ותת ההתמחות שלו ואפילו על הניסיון שיש לו בתחום מסוים.
באתרי בריאות באינטרנט כמו אינפומד, קיים אינדקס רופאים המרכז מידע חיוני אודות מומחים, לפי הקטגוריות הרצויות. עם זאת רופא עם תארים מרובים ועבר מפואר אינו בהכרח העדות לכך כי זהו המומחה הנכון עבורכם.
אם הרופא אינו עובד בבית חולים ציבורי ו/או אינו עובד בקופת חולים, אין הדבר אומר כי הוא לא מספיק חשוב, לעתים ההיפך הוא הנכון.
היזהרו מבירור מעמיק מדי; ההמלצות, המידע הרב באינטרנט, בפורומים ובכתבות לעיתים רק מקשים את הבחירה.
זמינות ומרחק פיזי
חשוב מאוד לברר את הזמינות של הרופא. רופאים עסוקים נוהגים להיעדר לעיתים תכופות לנסיעות לחו”ל, או שאינם זמינים די הצורך. פגישת הייעוץ הראשונה הינה תחילתה של מערכת יחסים עם הרופא. לפני תיאום הפגישה, מומלץ להתגבר על הבושה ולשאול במזכירות לגבי זמינות הרופא למתן מענה לשאלות חשובות המתעוררות לאחר הביקור ו/ או עם קבלת תשובות הדמיה ומעבדה.
בדקו האם ומי מן הקולגות לוקח על עצמו את המענה ללקוחותיו בהיעדרו ?
בדקו מהו משך ההמתנה לתור אצל הרופא. האם תוכלו להרשות לעצמכם להמתין שבועות או ימים עד לפגישה עימו?
האם הרופא זמין להתייעצות טלפונית ובאילו תנאים?
בדקו מהו המיקום של הקליניקה ובהתאמה לחומרה ולנדירות המקרה, המרחק לא יהווה שיקול. אולם, בבעיה שאיננה קריטית, ניתן להסתפק במומחה מקומי שהוכשר לכך.
ידידותיות ואמפטיה
כבר בשיחת הטלפון תוכלו להתרשם אם צוות המשרד ידידותי ואדיב. צוות מרפאה של רופא מבוקש ועסוק לוקח על עצמו להנחות את המטופלים ולהביא אותם מוכנים להתייעצות הראשונית ואו לניתוח. הצוות יקיים ראיון ממיין ראשוני וינחה ביצוען של בדיקות מקדימות.
מקצועיות הצוות: בדקו אם המידע הנמסר מדויק ותומך בכם. שימו לב לדרך בה המזכירות פונות אליכם. האם הדיסקרטיות והאמפטיה מורגשים בשיחה? היעדרם של אלו, יכולים להעיד על הרופא. הדרך בה הוא מנהל את הצוות של הקליניקה, היא ככל הנראה דרכו גם עם לקוחותיו.
הדעות חלוקות לגבי נקודה זו, הרי כבר ידענו רופאים מעולים בעלי יחסי אנוש גרועים. עם זאת, הדעה הרווחת היום טוענת שאיכות הטיפול הרפואי גם מבחינה קלינית קשורה גם לקשר הטוב בין הרופא למטופל. הרי באנו למומחה על מנת לצאת עם תשובה לשאלה מטרידה. רופא בעל יחסי אנוש ירודים, יקשה עליכם לדעת בוודאות כי זהו הפתרון, לרוב לא תהיה לו הסבלנות לתמוך בכם ובשאלות הרבות שעלולות לצוף בהתייעצות.
מחירים
מחיר מהווה לרוב עדות לביקוש הקיים לרופא, אם הרופא עסוק ומהיחידים בתחומו, הדבר יתבטא בעלות שיחת ייעוץ ראשונית ובוודאי בשכר מנתח.
מחירים נמוכים מידי מהווים אינדיקציה לרופא להוט אחרי פציינטים ושהקליניקה שלו אינה עמוסה. עם זאת, מחיר מופקע להתייעצות מצדיק פנייה למס’ 2 או 3 ברשימה.
לעיתים יש הצדקה להסתפק באלו, על-מנת להינות מיחס אישית ותשומת לב למקרה שלכם.
תביעות נגד רופאים
היום באתרים רבים ניתן לראות תביעות נגד רופאים. מומלץ לבחון מהו אופי התביעה, הצרכן הישראלי מנסה לעיתים את מזלו בתביעות רשלנות רפואית גם שאין הצדקה לכך. עם זאת אם ניכר כי הרופא נתבע מספר פעמים על רשלנות רפואית, יש להניח כי משהו בתיאום הציפיות אינו שלם ולקוחותיו מאוכזבים.
ממליצים
תמיד ניתן לפנות ולבקש מהמזכירות, לשוחח עם חמשת הלקוחות האחרונים שעברו את הפרוצדורה שאתם עתידים לעבור, הבקשה מקובלת.
לא חייבים לשוחח עם כולם, אבל זהו מכשיר בעל ערך לדעת מראש על העבודה עם המומחה.
לא כל הרופאים יענו לבקשה מחמת מחויבתם לשמור על דיסקרטיות הלקוחות. אולם, החרוצים שבהם, יוכלו לבקש רשות מהלקוחות הקודמים ולהפנות אתכם אליהם.
בשיחה עם לקוחותיהםניתן לשאול על כל שלב, לא להתבייש, לשאול שאלות,
כמו: מה הדבר שהכי הרשים אותך ברופא x, ואח”כ מה היה הדבר ניתן לשפר בתהליך? כמה שילמתם ומתי?
אם תספקו הקשבה נדיבה, המטופלים ישתפו אתכם בנדיבות ותצאי תשובה ברורה לשאלה האם זהו המומחה עבורך.
אם יש ספק אז אין ספק
בכל מקרה, אם יש ספק תוכלו ללכת לרופא נוסף. באם הרופא הראשון לא נראה לכם, או אינכם בטוחים בגישה הטיפולית, תמיד תוכלו ללכת לרופא נוסף,
שנהיה בריאים.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
הכותבת הינה העורכת הראשית של פורטל הרפואה הישראלי אינפומד המכיל כ- 4,000 סוגי תרופות מרשם ותרופות OTC ללא מרשם, כ- 5,000 מונחים, אינדקס מקיף לרופאים ומכונים רפואיים וכן פורומים בניהולם של רופאים מומחים, מילון מונחים למחלות שונות.
הפורטל נמצא בכתובת: www.infomed.co.il